Het is de droom van velen: een eigen restaurant of eetcafé beginnen. Er komt echter nogal wat bij kijken. Reden voor evenzovelen om ervan af te zien. Echter, om de doorzetters op weg te helpen zetten we aantal zaken op een rijtje waar je in ieder geval aan moet denken, ook met het oog op de kosten die je zult moeten gaan maken.
De apparatuur
Het belangrijkst is hoogstwaarschijnlijk de apparatuur. Uiteindelijk draait het in een restaurant immers natuurlijk om de keuken. Voor een service van hoge kwaliteit heb je ook kwaliteitsproducten nodig. Dat betekent een ruime oven (wellicht zelfs meerdere), goede horeca-afzuigmotoren, speciale horecakoelkasten, een afwasmachine, grillplaten, fornuizen en meer. Maak voor jezelf een lijst met alle apparatuur die je nodig hebt en orden ze op volgorde van importantie. Wanneer het budget niet oneindig is – wat goed voorstelbaar is – kun je beter eerst de meest belangrijke apparaten aanschaffen en later uitbreiden.
Het interieur
De meubels in je nieuwe zaak bepalen voor een groot gedeelte de uitstraling van de tent. Denk hierover van tevoren dus goed na! Ga je voor een luxe uitstraling met rode leren stoelen, of creëer je juist een warme sfeer voor voor donker hout te kiezen? Denk ook zeker aan de verlichting. Niets zo ongezellig als een restaurant met tl-buizen aan het plafond. Maar té donker nodigt ook weer niet uit.
Een betaalsysteem
Verder is het natuurlijk de bedoeling dat je toekomstige klanten straks gaan betalen voor de heerlijke maaltijden die je ze hebt voorgeschoteld. Aangezien vrijwel niemand nog contant geld op zak heeft en je hier zelf met het oog op de veiligheid ook niet op zit te wachten, heb je een pinsysteem nodig. Zoek uit welke aanbieders er zijn en vergelijk de tarieven. Zowel voor de apparatuur als voor iedere pinbetaling maak je namelijk kosten, die per aanbieder flink kunnen verschillen. De mogelijkheid tot contactloos pinnen mag overigens niet ontbreken!
Personeel werven
Tot slot: in je eentje gaat het niet lukken, je hebt personeel nodig. Maar hoe vind je die enthousiaste horecatijgers? Vanzelfsprekend zijn er online talloze mogelijkheden: Indeed, Monsterboard, Nationale Vacaturebank, LinkedIn en ga zo maar door. Wat ook goed kan werken is een poster achter de ramen van je zaak te plakken. Zo weten langslopende geïnteresseerden meteen waar je precies zit en raken ze wellicht enthousiast door de uitstraling van je zaak!