Als je de term marketing hoort, denk je al snel aan reclame. Dit is in een zekere vorm ook wel waar, want de term marketing heeft te maken met alle activiteiten en taken die te maken hebben met de promotie en verkoop van een product, service of bijvoorbeeld website. Een manier die veel gebruikt wordt in deze tijd, nu zoveel van ons leven zich online afspeelt. De termen online marketing en digital marketing worden veel door elkaar gebruikt, omdat veel mensen het verschil niet kennen of überhaupt niet weten dat er een verschil is. In dit artikel zullen we er wat verder op in gaan, en hopelijk weet je daarna wel wat wat is.
Het grootste verschil is dat digital marketing te maken heeft met alles dat via digitale kanalen verspreid wordt. Dit zijn dus niet alleen dingen op internet, maar ook apps, billboards, e mail en reclame op social media. Online marketing is juist meer gefocust op alles op het internet, zoals linkbuilding, zoekmachine optimalisatie en social media marketing met bijvoorbeeld influencers. Als je nieuw bent met al deze termen, is het handig om digital marketing hulp in te schakelen, in plaats van je helemaal in dit bos te wanen.
De voordelen van digital marketing
Digital marketing, zoals we net al zeiden, is dus een best brede term. Dit is dan ook een van de grootste voordelen hiervan. Wat de digital trends ook doen, er zijn altijd talloze mogelijkheden om mee te werken. Er zijn diverse grote voordelen die ik kan opnoemen om met digital marketing aan de slag te gaan, maar de grootste is misschien nog wel dat je als bedrijf de mogelijkheid krijgt om direct contact te krijgen met potentiële klanten. Hierdoor kan je bestaande klanten behouden en de ervaring voor nieuwe klanten veel persoonlijker maken dan deze al was. Bijvoorbeeld door het opzetten van een social media campagne. Ook is het makkelijker om je te richten op een specifieke doelgroep, doordat je bijvoorbeeld met televisie en social media samen kan werken. Er zijn hier allerlei filters om ervoor te zorgen wie de content te zien gaat krijgen, zoals woonplaats, leeftijd, opleidingsniveau, gender etc.
Het inzetten van digital marketing
Om te gaan kiezen wat je moet gaan doen met alle mogelijkheden van online en digital marketing, is het mogelijk om een digital consultant in te zetten. Deze personen hebben als baan om precies te weten wat er speelt in de wereld van digital marketing, hoe de verschillende algoritmes werken en wat wel of niet nut heeft voor jouw doelgroep. Niet alleen heeft deze consultant een hoop kennis, hij of zij zorgt er ook voor dat deze kennis constant up-to-date blijft. Naast dat hij veel kennis heeft, blijf jij als klant altijd centraal staan en maak jij de uiteindelijke beslissingen over wat er wel een niet gaat gebeuren in de marketing campagne. Op dat moment kan je de consultant als adviseur zien. Mocht je gezamenlijk een plan hebben, dan kan deze consultant het vervolgens uitvoeren en jou veel geld besparen.